maandag 17 maart 2014

SHOW SOME LOVE

!!!!!!!! De teller staat al op: 720 euro / 2160 reais !!!!!!!
Hiervan heb ik al reeds 250 euro/ 750 reais besteed aan schoolspullen -- Pennen (zwart, blauw, groen), potloden, stiften, kleurboekjes, mappen, cursusblokken, doos voor het Engels materiaal in bij te houden, puntenboek, een perforator, paperclips, flashy meetlatten, post it's, plakband, alcoholstiften voor op het bord, scharen, papier (groen, geel, wit, blauw) voor te schrijven/tekenen, knutselmateriaal. 



Bedankt aan: Maxime, Florian, Hans, peter Marcel, Arne, Ires, papa & mama, stagebegeleider Jan & gezin, Hanne, Sarah, Evelyne, Ellen, Familie Dirickx, tante Sylva, Céline, Lies, Hannelore, Babette en leiding Scouts Tervant! 



Dat verdient een dansje: check hier hét carnaval lied van dit jaar in Céara!






____________________________________________________________________________


Olá vrienden!

De tijd begint serieus in te korten hier-- nog maar een dikke maand en we staan terug in het kleine België! Voor de tijd die me hier resteert zou ik graag nog wat geld inzamelen voor de communidade waar ik de afgelopen maanden gewoond heb: Poço Salgado.

Voor de nieuwkomers op deze blog (en ook voor degene die er al even bij zijn!), hier kan je de communidade zien via een filmpjehttps://vimeo.com/89371676 !!!

ALWEIR ZOE E GOEI DOEL ??!


De kort en krachtige versie
O QUE ?! Inzamelactie voor Poço Salgado, een klein dorpje in Céara (Brazilië). Het geld wordt verzameld en besteed aan materiaal voor het schooltje waar ik Engelse les geef (engelse cursussen, schrijfmateriaal, knutselmateriaal, pennen, stiften, etc.) Ook gaat er geld uit naar de communidade zelf; de kerk is hier A-L-L-E-S voor hen maar is heel sober gebouwd-- het geld zou uitgaan naar een nieuwe cementlaag & verf om het op te fleuren.
Zelf had ik liever materiaal in België ingezameld om op te sturen naar hier-- aangezien materiaal hier vaak heel moeilijk te vinden is en héél duur. Maar brieven sturen naar mijn adres is al een paar keer gebeurd en blijkbaar krijgen ze de brief gewoon terug. Ook komen zo pakketjes (ALS ze dan al aankomen) superlaat aan en dat gaat een beetje moeilijk nu er niet zóveel tijd meer is.

POR QUE ?! Omdat delen zo schoon kan zijn. Omdat geld hier veel meer waard is en veel meer kan betekenen dan in België. Omdat het echt nodig is in het schooltje. Omdat je, met één feestje en paar pintjes minder ook kunt overleven :)

QUANTOS ?! Zelf te bepalen!

PARA ONDE ?! BE88 0634 4024 4841 - dit is mijn rekeningnummer.

ATE QUANDO ?! Vanaf NU tot 6 april! No kidding, het is niet zo’n superlange periode om snel wat geld te vinden, maar ik zou graag zelf nog wat veranderingen meemaken en zelf zien !

Langere versie
Brazilië... Het land van de carnaval, het amazonewoud, prachtige stranden, schone vrouwen, diversiteit, lekkere caipirinha’s en gewoonweg altijd mooi weer. Maar Brazilië heeft nog degelijk een lange weg te gaan om op elk vlak een paradijs genoemd te worden. Ik verbleef reeds voor vijf maanden in een kleine communidade in Céara, het Noord-Oosten van Brazilië. Céara is bekend om zijn zeer droog klimaat met zelden regen (ideale plek voor vele Brazilianen en turistas om hier op een strand te komen liggen) – maar hierdoor ook een zeer duidelijk aanwezige armoede.

Dit zag ik dan ook heel snel toen ik arriveerde in Poço Salgado. De inwoners leven heel afgelegen van alles, hebben elektriciteit (dat regelmatig uitvalt) maar geen lopend water. Ze leven vooral van de eigen landbouw en de Bolsa Familia, een uitkering dat aan 11 miljoen gezinnen in Brazilië wordt gegeven op voorwaarde dat de kinderen onderwijs volgen. Dit is zeer weinig, maar voldoende voor hen om rond te komen.

Het schooltje. Zowel in de voor- als in de namiddag komen hier leerlingen. In de voormiddag (8-11u20) komen de kleintjes van 6 tot 11 jaar. Zij leren hier voornamelijk lezen, schrijven; maar er wordt ook tijd gemaakt om te knutselen. In de namiddag (13-17u) hebben de ‘ouderen’ les van 12 tot 15 jaar. Zij krijgen Geschiedenis, Aardrijkskunde, Fysica, Wiskunde, Portugees en Engels (door mij!). In de voormiddag komen er gemiddeld 20 kindjes opdagen, in de namiddag gemiddeld 60 jongeren.
Materiaal krijgen zij (normaal gezien) van de stad Santana do Acaraù. Maar die ballon gaat niet altijd op; geld is er genoeg, maar wordt eerder besteed aan privé scholen of scholen in de stad of grotere communidades.

Om toe te komen houdt het schooltje elk semester een geldinzamelactie, waarbij ze geld vragen aan de ouders om toe te komen met materiaal voor de kinderen en snacks te voorzien tijdens de pauzes. Maar de ouders zijn vaak arm, zien niet altijd het nut in van onderwijs en geven dus slechts heel weinig geld.


De kerk
Vreemd te horen dat een deel van het bedrag naar een kerk zal gaan? Ik geef toe dat ik het zelf ook vreemd vind om geld te besteden aan iets waar wij in België het belang niet zo hard meer van inzien. Aan de andere kant ben ik dit 'Kerk'- gegeven wel helemaal anders gaan inzien sinds ik in Poço Salgado verblijf. De kerk is hier veel meer dan een gebouw waar de bevolking twee avonden in de week komen bidden. Het is een ontmoetingsplek voor verjaardagsfeestjes of belangrijke discussies met het hele dorp. Zo goed als alle Brazilianen die ik al heb ontmoet zijn ook heel gelovig. Als er iets goed gebeurd is dit graças a Deus , als er iets slecht gebeurd is dit 'de wil van God' en zal hij mits meer bidden binnenkort wel betere dingen brengen. Voordat ik de geldactie begon, vroeg ik aan zo goed als iedereen van de communidade waar zij graag geld naartoe zagen gaan. Om eerlijk te zijn waren ze eerst nogal kritisch over geld geven aan het schooltje, aangezien zij dit de taak vonden van de stad (Santana do Acaraù) die 'geld genoeg hebben'. Iédereen zei zonder twijfel 'de kerk' om geld aan te spenderen. De kerk is de plek waar 'alle bewoners van genieten'. Deze is heel basic gebouwd, en willen ze graag verder verbouwen. Het ding is ook dat elke communidade in Brazilië een kerk(je) heeft. We gaan er dan ook vaak een bezoeken voor een of ander religieus feest, en wat je dan automatisch doet is die kerk vergelijken met die van Poço Salgado.

Je ziet direct wanneer je in een 'rijkere' communidade zit als je in hun kerk stapt: zij hebben veel meer versieringen, beelden, ventilators, een getegelde vloer, etc. Poço Salgado zou dus ook graag haar kerk een beetje opfleuren- zeker omdat er in juli een superbelangrijk religieus feest aankomt waar dorpen elkaar gaan bezoeken om samen te bidden. De kerk is dus wel degelijk HET ding waar je de bevolking gelukkig mee kunt maken, en aangezien dat het hele doel is van de geldactie besloot ik om hierin verder te gaan. Ik zou graag betalen voor een nieuwe cementlaag en verf. Dit is allemaal redelijk duur in Brazilië.


meninas in de kerk


Zo laat nog??!

De reden waarom dat ik zo lang gewacht heb om geld in te zamelen, was omdat ik eerst mijn Portugees voldoende wilde opbouwen om erachter te komen wat de school echt nodig had. Daarnaast hoopte ik een renovering vast te krijgen via de stad Santana; maar zij hadden nu al gebrek aan middelen ivm cursusmateriaal, laat staan dat er nog budget over is voor een renovering. Dus dan steken we zelf maar de handen uit de mouwen!


Ik wou ook graag te weten komen wat de communidade echt nodig heeft. Dat de kerk hét belangrijkste is voor hen wist ik al, maar ik hoopte nog andere belangrijke dingen te weten te komen zoals bijvoorbeeld waterreservoires.

Toch bleven ze écht allemaal volhouden dat ALS ik geld zou inzamelen, ze het het liefst zien gaan naar de kerk. Het is hier dan ook meer als een kerk; het wordt ook gebruikt voor ontmoetingen, buurtfeesten, verjaardagsfeestjes en vergaderingen met het dorp als er iets besproken moet worden.

Ohja:
Ook nog: ik wil graag vermelden dat het niet mijn bedoeling is om iedereen zot te spammen en te pushen om geld te storten. Ik zal deze link, het filmpje en de bedoeling vooral ook mailen naar personen waarvan ik denk dat er een kans is dat zij oprecht geïnteresseerd zijn en evt wel geld willen geven.

In die zin mag je ook zeker de bloglink en de facebookgroep doorgeven aan anderen, maar je hoeft je dus zeker niet verplicht te voelen om dit te doen. Ik geloof niet echt in de constante spamming en 'delen' op facebook- ik denk dat ik meer mensen kan bereiken door ze hierover persoonlijk aan te spreken. Dat gezegd zijnde; als jij denkt dat spammen tot ze het zo beu zijn dat ze geld geven uit miserie, werkt; be my guest :).

WIST JE DAT:
- Onderwijs in Brazilië slechts verplicht is tot 14 jaar.
- Enkele bladzijden laten afprinten (met gewone Z-W print) kost hier ook 0,10 eurocent. Pennen en stiften kosten tien reais voor tien stiften/pennen. Dit is drie euro voor ons, wat niet echt duur zou zijn. Voor hen is dit wel veel geld.
- Onderwijs in Poço Salgado is gratis- cursussen zijn hier ook gratis.
- Ze hébben een cursus Engels gekregen van de overheid, maar deze is volledig in het Engels geschreven, met zelfs een gedicht van Shakespeare (!) in - terwijl ze nog niet verder geraken dan 'What is your name? My name is Laure'.


Veel liefs
Laure-lise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten