donderdag 24 april 2014

AFSCHEID

 En toen kwam het dan ... het grote afscheid! Dichter en dichter kwam de laatste dag in Poço Salgado, nog sneller dan verwacht ook omdat er opeens keiveel te doen was. Eerst en vooral rondde ik de Engelse lessen af in het schooltje en overhandigde ik hen het schoolmateriaal !
Het was eigenlijk echt een beetje een ritueel-- de leerlingen moesten in drie rijen staan en allemaal samen een liedje zingen a la Afscheid nemen bestaat niet :) Daarna volgde een speech van de directrice, een tekstje van een groepje leerlingen, brieven van de leerkrachten, allemaal een knuffel en kus geven en een 'boa viagem', een kadootje van de leerkrachten (slaapkleedje in tijgerprint haha!). Toch wel een paar tranen en hup de laatste Engelse les! We hadden hierna ook met al de leerlingen twee uur Lichamelijke opvoeding!

foto's volgen!

Daarna ging ik met Merivalda inkopen doen met het geld van de inzamelactie-- om daarna te beginnen met de kerk te kuisen om te beginnen verven!



Toen was het paasvakantie en kwam zo goed als heel de familie van mijn gastmama langs voor vier dagen te spenderen in Poço Salgado! Er was ook een dochter jarig dus het was echt wel groot feest-- veel drank werd gedronken... veel dieren geslacht..


manicure/ braziliaanse vlag door de menina's!


gastmama Dona Julia

bolo

' ale zo moeilijk kan da toch nie zijn ?! '


ritje
 Op zondag maakte we met een deel van de (al nuchtere) familie een wandeling op het stuk land van mijn gastpapa!






En ging erna het feest nog wat door..
duopartner


also
Datzelfde paasweekend was het naast elke dag mis ook nog een laatste Forro- fuif :) Jammer dat je na zes maand eindelijk de dans onder de knie krijgt en dan moet je alweer vertrekken...

De laatste dag in Poço Salgado bestond uit het maken van mijn tas, opruimen van de kamer, rondgaan met nog enkele kadootjes en foto's, voetbaltraining met de menina's en... een groot afscheidsfeest georganiseerd door zo goed als heel de communidade!

En een feest was het... op een gegeven moment zag ik zeker de helft van de kerk een traantje wegpinken, echt iedereen was superemotioneel wat ik eigenlij totaal niet verwacht had. Het begon met een speech van Merivalda-- daarna kreeg iedereen de kans om iets te zeggen als ze dit wouden. in een rijtje stonden dus bijna al de jongeren van Poço Salgado daar met een voorbereide brief/speech speciaal voor mij!!! Daarna was het moment voor kadootjes-- ik kreeg: een hangmat, een tshirt van Brazilie 'voor tijdens Copo do Mundo', een fles Canchaça, een badjas,armbandjes en zweetbandjes en oorbellen met de kleuren en vlag van Brazilie, nog een slaapkleedje, zeepjes, duizend brieven! Ook echt heel leuk was dat ze een boekje een maand ervoor waren begonnen om grappige momenten en opmerkingen in te schrijven, afscheidsbrieven, foto's... Minstens 30 personen hebben dus wel degelijk hier iets iingeschreven-- zelfs mensen die i helemaal niet zo goed kende. in de tijd dat ik geld inzamelde en kadootjes kocht 'zodat ze me zeker niet zouden vergeten' maakten zij blijkbaar ook superveel dingen voor mij dat ik de communidade zeker zou herinneren...

Hierna was het tijd voor cake en frisdrank -- Gevolgd door natuurlijk een gepaste afscheids- fotoshoot!





met doofstomme gastzus, rosinha

josiana en leiziane





totaal: 9 cakes!



De menina's hadden een liedje MET dansje voorbereid......



 wordt vervolgd :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten