zaterdag 8 februari 2014

AMAZONE- dia 1

En dan komen we uiteindelijk aan in Manaus, de laatste stop van onze rondreis door Brazilië. Manaus zelf is duidelijk een stad die ligt aan de haven; er is veel industrie zichtbaar en ook een beetje een 'vuile' stad met favela's. Daarnaast heb je wel enkele mooie dingen, zoals het operagebouw!

grafitti in Manaus
Manaus zou blijkbaar, na São Paulo, de grootste feeststad zijn. De avond dat Gert en ik toekwamen was er dan ook een pre- carnavalfeestje in de straat van de hostel. We gingen dan toch een caipirinha drinken om erna toch op tijd in ons bed te kruipen, aangezien we er de dag erna vroeg uit moesten om de pickup te halen richting.. DE JUNGLE!

Om 8u 's ochtends werden we opgewacht door de 'taxi' van de organisatie Amazon Backpackers. De organisatie zelf is zeker wel een aanrader als je eens naar het Amazonewoud wil trekken. Het is niet zo duur, 160 reais voor een dag (50euro) maar hier zit dan accommodatie in, ontbijt/lunch/avondmaal, vervoer van en naar luchthaven, en vervoer in het amazonewoud zelf. --> valt mee dus!
totally titanic
De tour guide ging ook al direct met ons mee, en zocht aan de haven een bootje uit die ons bracht naar de 'ontmoeting van de rivieren' ('Meeting of waters'). Dit is de plek waar de Rio Negro (zwarte rivier) en de Amazone Rivier (bruinig) samenkomen, voor ongeveer 6 km, zonder dat ze in elkaar overgaan. Je ziet dan ook echt duidelijk dat er twee rivieren aanwezig zijn (zie foto)

Hierna gingen we naar een klein vissersdorpje, waar we verder gingen met een oldskool Volkswagen busje naar de échte jungle. We stopten onderweg aan een gezellig plekje met gigantische bladeren op het water die tot 30kg kunnen dragen!

Na een uur met het busje kwamen we aan in een kleine communidade, waar we een speedboot verder namen richting The Lodge (hostel) dieper in de jungle.

The Lodge is echt een superzalige hostel midden in het Amazonewoud. Mensen zijn hier echt vriendelijk en het eten was echt overheerlijk. Toen we toekwamen, hadden we nog voldoende tijd om even te chillaxen dus besloten we maar om een siësta te doen!

Diezelfde middag gingen we op dolfijnentocht! In het amazonewoud zijn er vele wilde dolfijnen, zowel grijze als .. ROZE! ik had er nog nooit van gehoord, noch gezien, dus toen ik voor het eerst een roze vin zag schrok ik en moest ik toch even checken bij de gids wat het was. Hier hebben we geen foto van, dus bij nieuwsgierigheid zal je het even moeten googlen!
na uren wachten en na duizenden foto's van net gemiste vinnen.

regenjas gekocht in Iguacu- zeker een must wanneer je gaat naar het Amazonewoud, het wordt niet voor niks het regenwoud genoemd... seriously, do it.

Het leuke aan de jungle is, is dat je beseft dat je niet in een zoo bent waar je een close up foto kunt trekken van al de dieren die je tegenkomt. Ze zijn er, maar het zijn hun regels- dus als ze je willen zien of zich willen tonen zullen ZIJ dat beslissen en moet je toevallig je kodak bij je hebben en supertoevallig dan nog op tijd kunnen inzoomen om een goede foto te hebben.